SEARCH:
DB124690_logistickesluzby

Takmer 2 milióny eur na vývoj kamiónov jazdiacich bez vodičov

Federálne Ministerstvo Dopravy a digitálnej infraštruktúry  v Nemecku podporí projekt vývoja autonónme navádzaných kamiónov, na ktorom spoločne pracujú DB Schenker, MAN a Hochschule Fresenius.

Keď budúci rok uvidíte na diaľnici A9 v Nemecku kamión bez vodiča, nezľaknite sa, chyba nie je vo vašom prijímači. V skutočnosti pôjde o testovanie autonónme riadených konvojov kamiónov, ktoré plánuje DB Schenker spustiť už na jar v roku 2018. Ide o prvý takýto test v reálnych podmienkach cestnej premávky. Jeho výsledky by mali okrem iného ukázať aj to, aký dopad bude mať využívanie tejto technológie na samotných vodičov konvojov – prvý kamión z konvoja je totiž vždy riadený profesionálnym vodičom, kým ostatné vozidlá v konvoji sú navádzané automaticky, pomocou asistenčných technológií a kontrolného systému.

Keďže nemecká vláda má jasnú ambíciu spraviť z Nemecka lídra v oblasti automatizovaného riadenia vozidiel, podporila spoločný projekt DB Schenker, MAN a Hochschule Fresenius  sumou takmer 2 milióny Eur. Ako povedal Alexander Dobrindt, Federálny Minister dopravy a digitálnej infraštruktúry:  “Automatizované navádzanie vozidiel bude onedlho realitou. Projekt prepojených konvojov prenesie technológie z vývojových stredísk na naše cesty. High-tech kamióny udržujú bezpečnú vzdialenosť a navzájom komunikujú. Premávka je plynulejšia, bezpečnejšia a zvyšuje sa tým aj kapacita ciest a komfort v kabíne. Tým sa znižuje záťaž vodičov a tiež životného prostredia.”

Konkrétne dopady spolupráce človek-stroj na profesionálnych vodičov z neurofyziologického a psychosociálneho hľadiska bude skúmať vysoká škola Hochschule Fresenius. „Je dôležité už na začiatku projektu brať do úvahy tých, ktorých sa tieto zmeny dotknú najviac,“ povedal profesor Dr. Christian T. Haas, riaditeľ Inštitútu pre komplexný výskum zdravia z  Hochschule Fresenius. Získané poznatky sa spätne využívajú pri vývoji technológie a úprave pracovných podmienok vodičov.

Testovacími jazdami by sa tiež mali získať dáta potrebné na podrobnú analýzu bezpečnosti systému a jeho využiteľnosti v reálnych dopravných situáciách, ako aj pri logistických operáciách DB Schenker.

A ak všetko pôjde hľadko – ktovie, možno už o chvíľu uvidíme kamióny s prázdnymi sedadlami vodičov aj u nás…