SEARCH:
Kontajnery v prístave

3 tipy pre fungujúcu logistiku: Pripravte sa na príchod leta

Napriek tomu, že väčšina výrobcov i predajcov zažíva najvyššiu sezónu od polovice septembra do konca roka, existuje celá škála produktov, pre ktoré je mimoriadne dôležitá aj letná sezóna.

Štart logistických projektov uprostred letných mesiacov a dovolenkovej sezóny je jedinečným súborom výziev a príležitostí pre všetkých, ktorí potrebujú v tomto období zabezpečiť rýchlu, bezpečnú a hlavne efektívnu prepravu tovaru. Aby ste sa na ne čo najlepšie pripravili, mali by ste mať na pamäti tieto tri veci.

Prognózujte dopyt

Ak vaši odberatelia predávajú záhradný nábytok, plážové osušky či slnečníky koncovým zákazníkom,  pravdepodobne je už príliš neskoro začínať s predpoveďou na letnú sezónu. Prognózu dopytu by ste mali urobiť ešte predtým, ako vaša spoločnosť začne uskutočňovať najväčšie obchodné transakcie. Predpoveď dopytu je séria krokov zahŕňajúca prieskum záujmu o produkt v budúcnosti, ktorý je ovplyvnený kontrolovateľnými aj nekontrolovateľnými faktormi. Ak sa s týmito premennými bližšie zoznámite, pomôže vám to s plánovaním, časovým harmonogramom výroby, financovaním, tvorbou cien, návrhom marketingových stratégií aj optimálnych logistických plánov.

„Plánovanie je jednou z hlavných funkcií riadenia dodávateľského reťazca ale slovné spojenie „presná predpoveď“ je  oxymoron,“ píše Dave Blanchard z IndustryWeek. „Žiadna prognóza nekončí presne podľa predpokladov, cieľom je minimalizovať chyby.“ Vďaka technologickému pokroku z ostatných rokov je prognóza dopytu viac vedou ako hrou na tipovanie. Samozrejme, ani teraz nie je jednoduché vytvoriť správnu predpoveď.

Zároveň vzhľadom na dovolenkové obdobie je potrebné pri plánovaní počítať aj s nižším počtom vozidiel „v obehu“ a teda ťažším zháňaním prepravných kapacít. Preto sa naozaj oplatí plánovať a informovať logistického partnera o predpokladaných prepravných objemoch v dostatočnom predstihu.

Neodkladajte najímanie sezónnych pracovníkov na neskôr

Takéto rozhodnutie by vás mohlo priviesť do problémov. Začnite robiť proaktívne rozhodnutia týkajúce sa sezónnej práce, pretože hľadanie takýchto zamestnancov je čoraz náročnejšie, a to najmä v oblastiach s vysokou koncentráciou výrobných i distribučných firiem, ako je napríklad okolie Bratislavy, Nitry alebo Žiliny. Nečakajte na koniec júna, kým začnete hľadať posily – začnite hneď teraz. Podľa prepravnej spoločnosti Monster by mal každý, koho živobytie súvisí s letnou sezónou, začať s hľadaním sezónnych zamestnancov a ich najímaním už počas jari.

Podniky, ktoré chcú zamestnať profesionálov pred začiatkom vysokej jesennej sezóny tak často robia ešte predtým, ako sa začne dovolenkové obdobie. „Najať tých najlepších znamená pre zamestnávateľov urobiť z náboru plnohodnotnú činnosť,“ píše Mel Kleiman v Monster’s Recruiting Ideas: Ako nájsť dobrých sezónnych zamestnancov. „Ak prijímate pracovníkov iba vtedy, keď ich práve potrebujete, nezískate tých najlepších na trhu. Vystavíte sa tlaku prijať niekoho okamžite a ten spôsobuje, že ste menej dôkladný, čo často vedie k zlému rozhodnutiu vo výberovom konaní.“ DB Schenker vo Švédsku napríklad problém s nedostatkom sezónnych pracovníkov vyriešil „najatím“ robotov zabezpečujúcich vychystávanie tovaru pre jeden z najväčších online obchodov s hračkami v Škandinávii. V čase vyššej sezóny sa jednoducho roboty na noc nevypínajú a z jednosmennej prevádzky je stlačením gombíka trojsmenná.

Letná horúčava zásielkam neprospieva

Hneď ako sa rozlúčite s chladným počasím, musíte začať rozmýšľať, ako zabrániť slnečným lúčom, aby poškodili či úplne zničili váš tovar. Letná horúčava nerobí žiadne rozdiely, niektoré produkty však teplo nesú lepšie, iné horšie (napríklad potraviny či chemické prípravky). Dôležité je preto zamerať sa na udržanie týchto zásielok v priestoroch s možnosťou regulácie teploty. Informujte o špeciálnych požiadavkách na teplotné podmienky vášho logistického partnera, aby mal dostatok času zabezpečiť pre vaše zásielky vhodné vozidlá alebo skladové priestory s možnosťou chladenia alebo udržiavania stabilnej teploty. DB Schenker napríklad ponúka možnosť neustáleho monitorovania teploty počas prepravy pomocou zariadenia DB SCHENKERsmartbox.

V prípade teplocitlivého tovaru sa pri výbere skladu určite sa zamerajte na novšie logistické areály, v ktorých je možné využiť aj zóny kontrolovanej teploty. Napríklad nedávno otvorené logistické centrum DB Schenker v rakúskom Grazi ponúka až 8000 m2 skladového priestoru s kontrolovanou teplotou 15-25 stupňov Celzia.

Ďalšou dobrou stratégiou je vytipovať si najlepší čas na odovzdanie zásielky prepravcovi – vyhnite sa nakládkam v piatok – cez víkend by mohol tovar ostať zaseknutý v zahraničí, keďže v lete platia v Európe prísnejšie obmedzenia jázd pre nákladné vozidlá.

Ďalšími efektívnymi spôsobmi, ako zvládnuť logistiku počas letnej sezóny, je objednávať prepravy vo väčšom časovom predstihu ako obvykle a tiež poradiť sa s vašim logistickým partnerom a odskúšať si aj nové logistické postupy a stratégie.