SEARCH:
palety_786

Podnikáte na medzinárodných trhoch? Vyhnite sa týmto 5 chybám v riadení dodávateľských reťazcov

V minulosti fungovali dodávateľské reťazce v akomsi móde „autopilota“ a spoločnosti sa sústredili na iné aspekty ich prevádzky. V dnešnej globálnej ekonomike sa tento prístup už nevypláca, najmä ak má spoločnosť ambície podnikať na medzinárodných trhoch.

Globálne dodávateľské reťazce predstavujú celkom nové výzvy, ktoré je potrebné riadiť tak, aby sa maximalizovali príležitosti a minimalizovali riziká. A presne toto je bod, ktorý mnohé spoločnosti, snažiace sa presadiť na globálnych trhoch, stratili zo zreteľa.

Nedávna štúdia Univerzity v Tennessee napríklad zistila, že 25% typických firemných dodávateľských reťazcov nie je nijak preverovaných z hľadiska riadenia rizík.

Dobrá správa je, že existuje viacero preverených ciest, ako znížiť riziká zároveň s využívaním príležitostí globálnych trhov. Prinášame vám zoznam piatich problémov, s ktorými sa stretávame u firiem pôsobiacich na medzinárodných trhoch a tiež tipy, ako sa s nimi vysporiadať alebo aspoň znížiť riziká s nimi súvisiace.

Nízka transparentnosť dodávateľského reťazca. 

Stále viac spoločností pociťuje potrebu koordinácie množstva dopravcov a dodávateľov, ktorí im doručujú široké spektrum tovaru z rôznych kútov sveta. S rastúcim objemom importu a exportu sa potreba transparentnosti a prehľadu nad logistickými aktivitami stáva mimoriadne dôležitou. Napríklad predĺženie dodávateľského reťazca výmenou lokálneho dodávateľa za dodávateľa z Číny môže znamenať zvýšenia objemu tovaru vo vašom reťazci, predĺženie dodacích lehôt, nutnosť prehodnotenia množstva skladových zásob, atď. Znížiť riziká súvisiace s komplikovaným medzinárodným dodávateľským reťazcom môžete zapojením logistického partnera (3PL), ktorý má vybudované distribučné centrá, fungujúcu globálnu logistickú sieť a kontakty na zahraničných dodávateľov dopravných služieb. Dokáže vám pomôcť s riadením vašich dodávateľov a nastaviť procesy tak, aby ste mali prehľad o všetkých logistických operáciách a boli schopní efektívne plánovať.

Prehliadanie obchodných a dodacích podmienok (Incoterms)

Zoznámte sa s dodacími podmienkami. Ich neznalosť vás totiž môže prísť dosť draho.

Zoznámte sa s dodacími podmienkami. Ich neznalosť vás totiž môže prísť dosť draho.

Firma, ktorá začne podnikať na medzinárodných trhoch bez toho, aby si dala čas na pochopenie dodacích podmienok Incoterms a preštudovanie obchodných podmienok svojho partnera riskuje vážne problémy a finančné straty.   “Je neuveriteľné, koľko firiem prehliada tieto dôležité detaily,“ hovorí Felix Miletich, manažér oddelenia leteckej a námornej prepravy v DB Schenker na Slovensku. “Pristúpenie na obchod bez toho, aby ste si preverili, čo vám vyplýva z dohodnutej dodacej podmienky môže znamenať nielen zvýšené náklady  ale aj výrazné predĺženie dodacieho času. Pred uzavretím obchodu si preto preverte, aké riziko budete znášať a čo všetko budete vybavovať a platiť vy, pokiaľ ide o dopravu. Keď si napríklad zvolíte „lacnejší“ tovar s dodacou podmienkou CFR, rátajte s tým, že poplatky za prepravu a terminál, ktoré vám následne váš obchodný partner naúčtuje nemáte šancu odmietnuť, nech by boli akokoľvek premrštené.“  Miletich preto odporúča si vopred s partnerom detailne preveriť zodpovednosť jednotlivých strán, všetko písomne dohodnúť a informáciu posunúť ďalej na svojho logistického partnera alebo dopravcu. „Keď nemáte všetko do detailu dohodnuté skôr, ako bude prvá zásielka vypravená na cestu, môžete skončiť v situácii, kedy sa budete týždne „naťahovať“ o to, kto má čo hradiť a váš tovar bude zatiaľ zadržaný u dopravcu.”

Nedostatočné prognózovanie a slabý manažment zásob. 

V dobe, keď zákazníci očakávajú doručenie ich zásielok na druhý alebo najneskôr tretí deň od objednávky, sa spoločnosti, ktoré často bojujú s meškaním zásielok alebo dlhými prepravnými časmi oberajú o obchodné príležitosti. Ak je výroba outsourcovaná napríklad do Číny, dodacie doby môžu byť pomerne dlhé a za zváženie stojí všetko, čo vám tento čas pomôže skrátiť. Sústreďte pozornosť na prognózovanie, solídny manažment zásob a vyhľadávanie alternatívnych dodávateľov.  Pomôcť vám môže aj spolupráca so skúseným logistickým providerom, ktorý má v danej krajine vlastné zastúpenie, pozná miestnu legislatívu a procesy, ktoré vám môžu pomôcť znížiť riziko meškania zásielok napríklad predchádzaním problémom s colnými autoritami.

Príliš vysoké náklady na urgentné zásielky.

nase sluzby_1200x625 zeleznicna 2

Spoliehate sa na 100% iba na námornú prepravu a v prípade urgentných prepráv ste odkázaný na drahú leteckú prepravu? Chyba! Existujú aj iné alternatívy, ako multimodálna, či železničná preprava. Nebojte sa pýtať na možnosti, ktoré sú k dispozícii!

Spoločnosti, ktoré sa 100% spoliehajú na námornú prepravu obvykle nemajú záložný logistický plán. Raz za čas sa však vyskytne zásielka, ktorá nestihne termín lodenia alebo potrebuje rýchlejšie doručenie. A vtedy príde na rad letecká preprava, ktorá je však najdrahšou alternatívou. „Vtedy väčšina spoločností automaticky zvolí najdrahšiu možnosť – leteckú prepravu, bez toho, aby sa zaoberali aj inými alternatívami“ hovorí Miletich. „Existujú pritom aj iné možnosti. Napríklad železničná preprava z Ázie do Európy,  rôzne kombinácie leteckej a námornej prepravy ale aj možnosť využiť zvýhodnené sadzby na leteckú prepravu v prípade, že dá klient dopravcovi možnosť doručiť tovar v určitom časovom rozpätí.“  Zasielatelia, ktorí majú jasno v požiadavkách na prepravný čas a neberú zbytočne hneď najrýchlejšiu a najdrahšiu možnosť, sú teda vo výhode. Spoločnosť, ktorá síce nemôže počkať s dodaním zásielky tri týždne, ale 12 dní áno, sa môže dostať na výrazne lepšie ceny, ako spoločnosť, ktorá požaduje „urgentné doručenie“. Čím viac informácií klient poskytne prepravnej spoločnosti, tým vyššia je šanca, že dostane nacenené riešenie optimálne z hľadiska prepravného času i nákladov.

 Neexistujúci „záložný plán“ pre prípad narušenia dodávateľského reťazca.

Predstavte si situáciu, že kontajner, v ktorom sú aj vaše zásielky nespĺňa minuloročné nariadenie SOLAS VGM o nutnosti deklarácii váhy námorných kontajnerov a ostane čakať v prístave, kým sa nedoplní všetka potrebná dokumentácia. Alebo vášmu dodávateľovi zhorí fabrika, zamestnanci letiska alebo prístavu vyhlásia štrajk alebo sa vyskytnú problémy pri colnej deklarácii. Podobné situácie môžu vážny dopad na vašu prevádzku, aj keď sa dejú v tisícky kilometrov vzdialenej krajine.  Aby ste zabránili alebo predchádzali problémom s dodávkami, musíte ísť za hranicu poznania vášho Tier 1 dodávateľa.  Kevin McCormack z Northwoodskej Univerzity tvrdí, že spoločnosti by sa mali bližšie pozrieť aj na solventnosť a platobné schopnosti Tier2 a Tier 3 dodávateľov, ktoré zásobujú ich hlavných dodávateľov.  “Iba keď viete odkiaľ pochádzajú jednotlivé komponenty a kto ich vyrába, môžete začať efektívne riadiť svoj medzinárodný dodávateľský reťazec,“ myslí si McCormack.  Aj váš logistický partner vám môže pomôcť s tvorbou „záložného plánu“ pre prípad, že príde k problémom u niektorého z vašich dodávateľov.

Chcete sa o našich logistických službách a medzinárodnej preprave dozvedieť viac? Kliknite sem alebo nás kontaktujte a dohodnite si stretnutie s našimi expertmi na logistiku.