SEARCH:
namorna-preprava-768-268

Čo znamená Čínsky nový rok pre logistiku?

Čínsky nový rok alebo Jarný festival je najdôležitejším čínskym sviatkom. Číňania ho slávia spolu s  rodinami a väčšina firiem je v tomto období zavretá. V roku 2017 predstavujú oslavy Čínskeho nového roka pre importérov i logistické firmy o to väčšiu výzvu, že termín osláv pripadol už na január, čiže v krátkom časovom slede po konci najvyššej sezóny. S čím počítať a ako sa na zložité obdobie pripraviť?

Termín čínskeho nového roka sa riadi lunárnym kalendárom a obvykle pripadá na dátumy medzi 21. januárom a 20.februárom. Príchod roku Kohúta pripadá na 28. januára 2017. Oslavy však netrvajú iba jeden deň.  Väčšina Číňanov čerpá sedem dní dovolenky, v čase od predvečera osláv Nového roka až do šiesteho dňa nového roka. Pre mnohých zamestnancov fabrík je to jediný týždeň v roku, kedy opúšťajú svoje pracoviská vzdialené tisícky kilometrov do domova.

Prehľad termínov, kedy rôzne krajiny oslavujú Čínsky nový rok:

  • cina-db-schenkerČína– 28.1.-2.2.
  • Hong Kong – 28.1.-31.1.
  • Taiwan – 27.1.-1.2.
  • Indonézia – 28.1.
  • Malajzia – 28.1.-30.1.
  • Singapúr – 28.1.-30.1.
  • Filipíny – 28.1.

 Dopad Čínskeho nového roka na logistiku a prevádzku firiem

Lietadlá  zaparkované na termináloch, zavreté fabriky a kamióny čakajúce opustené pred distribučnými centrami môžu pre importérov, ktorí sa na Čínsky nový rok dostatočne nepripravia, predstavovať  značnú výzvu. Niektoré fabriky zatvárajú aj jeden až dva týždne pred začiatkom osláv, aby vyšli v ústrety svojim zamestnancom, cestujúcim za rodinami. Opätovné naštartovanie prevádzky preto nie je vždy jednoduché. Importéri by preto mali počítať s minimálne dvojtýždňovými  (optimálne 3-týždňovými) odstávkami výrobných firiem v Číne.

Problém zhoršuje aj fakt, že lodiari už pred Čínskym novým rokom „odparkujú“ svoje lode v prístavoch a po skončení sviatkov musia uskutočniť tzv. „blank sailings“, čiže plavby naprázdno. Eliminujú preto zastávky v prístavoch, skracujú slučky, niektoré plavby úplne vylúčia, keďže v prístavoch nie je čo naložiť na loď.  Lodiari jednoducho nechcú plávať s prázdnymi loďami a príliš ich nezaujíma, že jeden importér zúfalo potrebuje dostať svoj tovar z Ázie. Treba preto počítať s tým, že ak by aj váš tovar bol vyrobený, problém nalodiť ho môže byť ešte aj týždeň-dva po skončení sviatkov.

V prípade, že potrebujete pomôcť s importom vašich zásielok v období osláv Čínskeho nového roka, obráťte sa na nás. DB Schenker má v Číne silné zastúpenie a je pripravený vám pripraviť alternatívne prepravné riešenia aj počas vysokej sezóny a problémových období roka.

Čítajte aj: Ako sa pripraviť na Čínsky nový rok – 4 tipy pre importérov