SEARCH:
03-najvacsie-letiska-962-5

Najväčšie nákladné letiská sveta

Ktorými svetovými letiskami prejde ročne najviac nákladu? Vyhráva v počte top letísk USA alebo Čína? A kde je v porovnaní s najväčším nákladným letiskom sveta to naše, bratislavské?

Podľa štatistiky ACI (Airport Council International) bolo v roku 2014 medzi 25 letiskami s najväčším objemom leteckého nákladu 11 ázijských letísk, osem letísk v USA, 4 európske a 2 blízkovýchodné. Čo sa týka Ázie, Čína má v top 25 až päť letísk, pričom rebríčku už stabilne kraľuje letisko Hong Kong. V tesnom závese je letisko Memphis v USA a s výraznejším rozdielom je na tretej priečke šanghajské letisko.
03-najvacsie-letiska-962-4-3Ak sa pre zaujímavosť pozrieme na štatistiku z roku 2011, všimneme si, že až na menšie posuny jednotlivých letísk o dve tri pozície nahor či nadol, sa situácia v rebríčku zmenila len veľmi mierne. Všetky európske aj ázijské letiská si pozíciu v top 25 udržali, zmenil sa len počet letísk, ktoré mali v rebríčku USA a blízkovýchodné krajiny, USA o jednu pozíciu prišli (letisko Newark ostala pred bránou top 25) a Blízky Východ si polepšil tým, že sa do rebríčka dostalo letisko v Dohe.

V porovnaní objemov leteckého carga na letisku Hong Kong s objemom, ktorý v roku 2013 prešiel bratislavským letiskom (21 498 metrických ton), je jednotka v rebríčku top letísk až 200 krát výkonnejšia. Aby sme však nemierili príliš vysoko, v porovnaní s letiskom Viedeň ( 197 761 ton v roku 2014) predstavuje objem tovaru, ktorý prejde bratislavským letiskom približne jednu desatinu.

Aký bol rok 2015 pre svetové letiská?

Podľa štatistík AIC zaznamenala väčšina svetových letísk minulý rok iba slabé nárasty objemov leteckého carga, medziročne vo výške cca 2,3% (len pre porovnanie, nárast objemov osobnej prepravy bol v roku 2015 na úrovni cca 6%). Kým začiatok minulého roka vyzeral z pohľadu rastu objemov leteckej prepravy pozitívne, nárast bol daný najmä problémami v prístavoch na západnom pobreží USA a teda presmerovaním časti nákladov z lodí do lietadiel.

Prognózy na rok 2016

Prognózy pre rok 2016 sledujú trend minulého roka a držia sa pri zemi, predpokladajúc iba mierny nárast. Dôvody slabého rastu v roku 2015 totiž pretrvávajú – hovoríme o slabom globálnom ekonomickom raste, nižší ako očakávaný rast rozvojových ekonomík a tiež trend zvyšovania orientácie Číny na vnútroštátny trh.

Poradie Mesto kód letiska] krajina Objem tovaru (metric tons)
2013
1. Hong Kong [HKG], Hong Kong IAP China 4,166,303
2. Memphis [MEM], Memphis IAP USA 4,137,801
3. Shanghai [PVG], Shanghai Airport China 2,928,527
4. Seoul [ICN], Incheon IAP South Korea 2,464,384
5. Anchorage [ANC], Ted Stevens Anchorage IAP USA 2,421,145
6. Dubai [DXB], Dubai IAP UAE 2,435,567
7. Louisville [SDF], Louisville IAP USA 2,216,079
8. Tokyo [NRT], Narita IAP (New Tokyo IAP) Japan 2,019,844
9. Frankfurt [FRA], Frankfurt Airport Germany 2,094,453
10. Taipei [TPE], Chiang Kai-Shek IAP R.O.C. Taiwan 1,571,814
11. Miami [MIA], Miami IAP USA 1,945,012
12. Paris [CDG], Aéroport de Paris Charles de Gaulle France 2,069,200
13. Singapore [SIN], Singapore Changi Airport Singapore 1,885,978
14. Beijing [PEK], Beijing Capital IAP China 1,843,681
15. Los Angeles [LAX], Los Angeles IAP USA 1,747,284
16. Amsterdam [AMS], Amsterdam Airport Schiphol Netherlands 1,565,961
17. Chicago [ORD], O’Hare IAP USA 1,228,791
18. London [LHR], Heathrow Airport UK 1,515,056
19. Guangzhou [CAN], Guangzhou Baiyun IAP China 1,309,746
20. New York [JFK], John F. Kennedy IAP USA 1,295,473
21. Bangkok [BKK], Bangkok IAP Thailand 1,236,223
22. Tokyo [HND], Tokyo IAP (Haneda Airport) Japan 954,446
23. Indianapolis [IND], Indianapolis IAP USA 991,307
24. Doha [DOH], Doha IAP Qatar 883,264  

 

25. Shenzhen [SZX], Shenzhen Bao’an IAP China 913,472

 

21 498

Zdroj: Airports Council International.
Poznámka: celkový objem leteckého carga = naložený+vyložený náklad + listové zásielky v metrických tonách