SEARCH:
truckrio768

Rio 2016: Zamračené, no nádejné!

Nad starým prístavom v Rio de Janeiro visia mraky a výhľad cez zátoku Guanabara je ponorený do hmly. Práve na tomto mieste sa redakčný tím DB Schenker zišiel na fotenie s Flaviou Brandão. Deň predtým bolo fotenie zrušené z dôvodu pretrvávajúceho dažďa. A o dva dni skôr – a to doslovne –  by v starom prístave ešte nebolo možné fotiť. Bol totiž v takom dezolátnom stave, že sa mu každý vyhýbal. Stretnutie s manažérkou pobočky DB Schenker v Riu tak vystihuje situáciu, v akej sa metropola ale aj celá krajina v Olympijskom roku nachádza: zamračené ale s nádejou na skoré zlepšenie!

Flavia Brandã

Flavia vedie v Riu pobočku s 55 zamestnancami. Foto: Lars Kruse, RIOgaleão, Dario Zali

Flavia Brandão odpovedá jednoznačným „áno“, keď padne otázka, či sú Olympijské hry pre Brazíliu a Rio dobré. „Pozrite sa okolo,“ hovorí, „presne ako tento prístav, aj ďalšie časti mesta prešli vylepšením a modernizáciou.“ Za jej chrbtom stojí plastový nápis „CIDADEOLIMPICA“ alebo Olympijské mesto. Ani pamiatky po zarastenom a ošumelom priestranstve. Nové Museu do Amanhã  (Múzeum zajtrajška), ktoré je úžasným výtvorom katalánskeho architekta Santiaga Calatrava, rýchlo rastie do podoby jednej z hlavných atrakcií druhého najväčšieho brazílskeho mesta.

Múzeum však nie je liekom na aktuálne problémy metropoly, nehovoriac o celej krajine. Nad zátokou stále visia mraky a dalo by sa povedať, že aktuálne charakterizujú vývoj brazílskej ekonomiky. Napriek Olympijským hrám sa siedma najväčšia ekonomika sveta stále nachádza v recesii.

Pomalý rast

Rastová krivka krajiny od roku 2012 prudko klesá. V roku 2013 bola na úrovni 2,3%, no už o rok neskôr to bolo iba 0,1%. V roku 2015 sa dostala na 3% no na tento rok ekonómovia predpokladajú negatívny rast na úrovni -1%. Čo naopak rastie je miera nezamestnanosti, ktorá by v tomto roku mohla dosiahnuť 6,6%. Rio tak ostáva synonymom chudoby a násilia. Jedným z kľúčových dôvodov recesie je pokles cien surovín v segmentoch, kde Brazília stojí na čele rebríčka svetových producentov – ropy a železnej rudy. Krajinu trápi aj nevyhovujúca infraštruktúra a pomerne nízka úroveň vzdelanosti. „Je veľmi dôležité, aby sa systematicky investovalo do vzdelávacieho systému,“ hovorí Flavia. „Automaticky by to vyriešilo množstvo problémov, pretože ľudia by mohli prevziať viac zodpovednosti.“

Foto: Dario Zalis

Foto: Dario Zalis

O každého zákazníka sa bojuje

Spoločnosť DB Schenker je v krajine zastúpená prostredníctvom 600 zamestnancov, ktorí pracujú na tucte pobočiek.  Flavia ako vedúca pobočky v Riu riadi 55 zamestnancov. Ako v iných ekonomických centrách sveta, aj tu DB Schenker ponúka komplexné portfólio svojich služieb – zmluvnú logistiku, cestnú, leteckú a námornú prepravu. Boli časy, keď získať klientov bolo pomerne jednoduché. „Obchody k spoločnostiam ako DB Schenker, ponúkajúcim profesionálny servis a medzinárodné skúsenosti,  prichádzali takmer automaticky,“ spomína Flavia. „Dnes musíme bojovať o každého zákazníka a každú objednávku. Iba ak sa o klientov skutočne zaujímame, môžeme tento boj vyhrať. Iba vtedy, keď už nie je nič, čo by sme nedokázali splniť, sa zákazník vráti a uzatvorí spoluprácu.“

Foto: Lars Kruse, RIOgaleão, Dario Zalis

Patrick Fehring na letisku v Riu. Foto: Lars Kruse, RIOgaleão, Dario Zalis

Dobrá správa pre našich kolegov z Ria je, že Olympijské hry znamenajú zlepšenie externých podmienok na hracom poli. Dopravná infraštruktúra v metropole prešla obrovskými zmenami. Jednou z nich je dokončenie šesťprúdovej rýchlostnej komunikácie, ktorá vedie aj okolo starého prístavu. Zmeny nastali aj na najväčšom ostrove zátoky Guanabara, kde sídli medzinárodné letisko. „Do času konania Olympijských hier sme do letiska investovali približne 500-600 miliónov Eur, aby sa zanedbané letisko dostalo do súladu s medzinárodnými štandardmi,“ hovorí Patrick Fehring, riaditeľ Cargo of RIOgaleão. Letisko je v rukách tohto súkromného prevádzkovateľa dva roky.

Investície do dopravnej infraštruktúry

„Pokiaľ ide o nákladnú prepravu, do konca tohto roka by sme mali investovať asi 30 miliónov BRL (asi 8 miliónov Eur) do vybavenia a infraštruktúry s cieľom zvýšiť bezpečnosť a efektivitu,“ hovorí Fehring. „Plne automatizovaný farmaceutický sklad s dvoma teplotnými zónami a 17 000m2 skladových priestorov sú už v prevádzke.“ Okrem toho má letisko nové paletové vozíky a 150 nových kamier.

Štadión Maracana, kde sa uskutoční aj otvárací ceremoniál. Foto: iStock/marchello74

Štadión Maracana, kde sa uskutoční aj otvárací ceremoniál. Foto: iStock/marchello74

Z modernizačných opatrení pred začiatkom hier budú benefitovať aj zákazníci DB Schenker. „Tím DB SCHENKERsportsevents má globálnu pôsobnosť a aj tento krát sa stará o logistiku viacerých olympijských tímov, národných domov, vysielateľov, sponzorov a dodávateľov,“ hovorí Flavia Brandão. „Hry nám dali veľkú šancu výrazne zlepšiť našu situáciu, “ hovorí Patrick Fehring. „Môžeme ukázať spoločnostiam pôsobiacim v leteckej preprave, že naše letisko je moderným a fungujúcim terminálom.

Foto: Lars Kruse, RIOgaleão, Dario Zalis

Foto: Lars Kruse, RIOgaleão, Dario Zalis

A čo samotné Rio? Aj keď sa to zdá byť nepodstatným detailom, dôkazom toho, že sa veci hýbu vpred je aj fakt, že autobusy a vlaky na športoviská skutočne jazdia! Na rozdiel od MS vo futbale v roku 2014, kedy sa navrhované vylepšenia verejnej dopravy v mnohých mestách ukázali byť nedostačujúce sa tento krát zdá, že krajina ide dobrým smerom. Je tu vysoká šanca, že Rio sa svetu predstaví ako moderná metropola, ktorej vibrácie sa ponesú ďaleko za hranice Brazílie.

Zdroj: www.logistics-newsfeed.com 

.