SEARCH:
DSCN9733_768_268

Rozhovor: “Nikto sa nevezie zdarma”

Búrlivé obdobie na mori? „Celkom určite,“ tvrdí Marcus Leaver, nový manažér oddelenia námorných prepráv v DB Schenker. Vďaka úzkej spolupráci s lodiarmi, digitálnym riešeniam a maximálnemu zameraniu sa na zákazníka však považuje smerovanie svojho globálneho tímu za správne.

Námorná preprava už dlhšie trpí nadmerným množstvom kapacít a mimoriadne nestabilnými cenami. Pridajme k tomu náročnú situáciu v čínskej ekonomike. Nie je to asi ideálna situácia na štart v pozícii manažéra medzinárodného námorného tímu v DB Schenker, alebo áno?  

To je pravda. Na druhej strane je to zaujímavé, pretože každý deň prináša nové výzvy a to je aj dôvod, prečo mám rád toto odvetvie. Ani jeden deň nie je rovnaký a adrenalínový boj o úspech je nákazlivý. Ceny v námornej preprave meniace sa ako na húsenkovej dráhe, aliancie lodiarov, fúzie, konsolidácie –  naše kľučkovanie v tomto kolotoči a podpora klientov na ich ceste je kľúčová. Partnerstvo musíme pestovať v oboch smeroch. Vytvárať „win-win“ vzťahy nielen s klientmi ale aj s našimi preferovanými globálnymi prepravnými spoločnosťami. Pomáhať im tam, kde potrebujú pomoc a využívať ich podporu na trhoch, kde ju potrebujeme my.   Je to partnerstvo a správny balans je to, čo sa ráta. Pokiaľ ide o ekonomiku Číny, stále hrá kľúčovú úlohu, aj keď je pravda, že nové trhy umožňujú nachádzať alternatívne dodávateľské zdroje. Aj v tom je krása nášho podnikania. Musíme byť neustále v strehu, aby sme klientov mohli podporiť aj na týchto nových trhoch. Takže áno, doba je zložitá, ale mám tu dosť pomocných rúk a ako sa hovorí: „keď sa cesta stane tvrdou, tí tvrdí pokračujú v ceste.“

Ktoré hlavné trendy ovplyvnia globálny námorný trh v blízkej budúcnosti?

Predpokladáme, že trh bude naďalej ovplyvnený nadmerným objemom kapacít. Aj keď lodiari kapacity sťahujú, námorná flotila dosahuje rekordné úrovne a apetít po nových a väčších lodiach neklesá. Existujú objednávky na lode s kapacitou 20 000 TEU, čo je veľkou výzvou pre prístavy i infraštruktúru na pevnine. Hovorím napríklad o zväčšovaní Suezského prieplavu, umožňujúcom dvojsmernú premávku, či rozširovaní Panamského prieplavu umožňujúcom vplávanie aj tzv. post-panamax lodiam s kapacitou až 14 000 TEU.  Dodávateľské reťazce ovplyvňujú aj nové aliancie lodiarov a ich spájanie sa do skupín, meniacich vzhľad odvetvia, v ktorom mnohí bojujú o prežitie.

Ako je na tom oddelenie námorných prepráv v DB Schenker?

Námorná divízia ostáva jednou z najúspešnejších súčastí spoločnosti a vďaka našim zákazníkom sme sa opäť umiestnili na treťom mieste v celosvetovom rebríčku najväčších námorných prepravcov.  Okrem hlavných produktov ako je FCL a LCL preprava ponúkame aj portfólio služieb pridanej hodnoty a služby pre konkrétne priemyselné odvetvia, ktoré sú navrhnuté tak, aby dostáli požiadavkám klientov na end-to-end viditeľnosť na úrovni objednávok.

DSCN9733

Autor fotografie: Jaroslav Lenár, DB Schenker

Ako prezentujete vaše podnikanie a aké kroky sa chystáte spraviť?

V dnešnom vysoko konkurenčnom prostredí pomáha silná značka, ktorá je ale zároveň spojená aj s vysokými očakávaniami. Nikto sa nevezie zdarma. Musíme pochopiť čo naši zákazníci potrebujú a akým výzvam čelia a dať im k dispozícii tímy ľudí, ktorí vedia myslieť „out of box“. Vodítkom je schopnosť vytvoriť pre zákazníka pridanú hodnotu a v tomto smere neexistujú žiadne skratky. Hovoríme o nových službách, nových projektoch. Digitalizácia, štíhle procesy podporované elektronickými riešeniami, minimalizácia operatívnych nákladov, rýchlejšie a hladšie procesy, väčšia transparentnosť.  Tým všetkým sa zaoberajú naše tímy s cieľom neustále sa zlepšovať.

Momentálne je v námornej preprave témou číslo jedna nové nariadenie SOLAS. Ako vie v tomto smere podporiť klientov DB Schenker?

Áno, SOLAS je výzvou pre našich zákazníkov i pre nás, ako poskytovateľa prepravných služieb. Všetky dopady tohto opatrenia ešte len uvidíme. V priebehu rokov sme si už zvykli na to, že prichádzajú nové a nové legislatívne opatrenia, ktoré si po počiatočných problémoch vždy nejako „sadnú“. Na našom webe máme sekciu venovanú tejto téme, kde klienti môžu nájsť odpovede na niektoré otázky. Samozrejme, aj naše tímy sú pripravené podporiť klientov pri riešení otázok súvisiacich s novým nariadením SOLAS.

 

Na stiahnutie: Materiál o nariadení SOLAS: Infomaterial_SOLAS nariadenie o VGM_2016


 

Marcus Leaver

Head of Global Ocean Freight,  Schenker AG

Marcus Leaver (52) nastúpil na pozíciu Head of Global Ocean Freight v spoločnosti Schenker AG v novembri 2015.  Angličan začal svoju kariéru v roku 1980 v spoločnosti Kuehne + Nagel, kde pracoval viac ako 17 rokov. Ďalších 17 rokov strávil v spoločnosti Hellmann Worldwide Logistics v Hamburgu, kde bol od roku 2002 zodpovedný za riadenie námorného biznisu.

Uložiť