SEARCH:
01-znizovanie-spotreby-5

Test možnosti zníženia spotreby paliva a emisií

Otestovali sme možnosti zníženia spotreby paliva a emisií

Počas testu Efficiency Run 2015 dokázali DB Schenker a Daimler Trucks, že u kamiónov, ktoré jazdia po európskych cestách je stále priestor na znižovanie emisií.

Test dokázal, že využívaním aerodynamických prvkov na vozidle, v kombinácii so správnymi pneumatikami a inteligentnými technológiami  je možné spotrebu paliva znížiť v priemere až o 12%.

znizovanie spotreby2Test sa chcel čo najviac priblížiť realite, preto sa konal za štandardnej premávky. V teste sa proti sebe postavili dva kamióny. Mercedes-Benz Actros 1842 model 2014 a ťahač rovnakej značky, vybavený špeciálnymi pneumatikami s nízkym valivým odporom, inteligentným systémom kontroly jazdy a aerodynamicky optimalizovaným návesom Krone Eco. Ten má vďaka využitiu hliníka nižšiu váhu, je vybavený bočnými panelmi zakrývajúcimi kolesá návesu, sklopným zadným spojlerom Wabco OptiFlow, zaoblenými podbehmi, ľahkými hliníkovými podpornými nohami a rovnako pneumatikami s nízkym valivým odporom.

Test sa uskutočnil na trase dlhej 2840 km a trval celý týždeň. V porovnaní so štandardným kamiónom spotreboval upravený kamión o viac ako 100 litrov paliva menej,  t.j. 785 litrov, v porovnaní s 894 litrami, ktoré spotreboval štandardne vybavený kamión. V priemere rozdiel predstavoval 3,9 l na 100 km, čo je v prepočte úspora na úrovni 12,2%.

Test ukázal, že najvyššiu úsporu paliva priniesli pneumatiky so špeciálnymi protektormi, vyrobené z gumeného kompozitu, znižujúceho valivý odpor celej súpravy. Na druhom mieste v dôležitosti pri znižovaný spotreby boli aerodynamické prvky, najmä vetrolamy v zadnej časti návesu. Na  zlepšení efektivity jazdy sa podieľal  aj  asistenčný systém napojený na GPS a 3D mapy, ktorý koriguje štýl jazdy s ohľadom na efektívne využívanie paliva. Vďaka tomu vie napríklad kamión aj pri jazde v noci alebo pri zlej viditeľnosti, že nastane klesanie a prepne sa do EcoRoll módu, v ktorom výrazne šetrí palivo.

znizovanie spotreby„Efficiency Run dokázal, že je v cestnej preprave možné výrazne znížiť spotrebu paliva a tiež produkciu emisií CO2, ak sa zameriame nielen na ťahač ale aj na náves.,“ povedal Ewald Kaiser, člen predstavenstva pre cestnú prepravu v Schenker AG, pri prezentácii výsledkov testu. „Čo nás prekvapilo najviac, je enormná dôležitosť pneumatík. Predtým, ako v našej sieti  plošne zavedieme pneumatiky s nízkym valivým odporom, musíme ešte zvážiť otázky súvisiace s ich životnosťou a nákladmi,“ dodáva.  Z tohto dôvodu ostane Ewald Kaiser v úzkom kontakte so zástupcami výrobcov pneumatík a automobilovej techniky.  Zároveň by chcel čo najskôr implementovať aj ostatné  vylepšenia, pri niektorých je však potrebná aj zmena legislatívy a podpora z Bruselu. „Aerodynamické panely na zadnej časti návesu sú povolené pri vnútroštátnych prepravách vo väčšine štátov EU ale nie pri medzinárodných prepravách. DB Schenker ale pôsobí na európskom trhu!“ uzatvára Ewald Kaiser.

Vplyv na spotrebu má aj kvalita paliva, infraštruktúry a schopnosti vodičov. Na tie sa zameriava aj DB Schenker, ktorý pravidelne školí viac než 30 000 vodičov v európskej cestnej sieti.