SEARCH:
cosco ship_reuters_carlos jasso_768

Zväčšený Panamský prieplav by mal zlacniť námornú prepravu

Nákladná loď Cosco Shipping Panama sa zapísala do históriu: 26. júna preplávala kontajnerová loď čínskej dopravnej spoločnosti Cosco ako prvá zväčšený Panamský prieplav. Slávnostného otvorenia zväčšeného prieplavu sa zúčastnilo viac ako 30 000 ľudí, ktorých neodradilo ani daždivé počasie.

Koniec koncov, išlo o obrovský projekt, ktorý trval takmer desať rokov, stál približne 4,67 miliardy eur a podľa panamského prezidenta Juan Carlos Varela je zavŕšením snahy prinavrátiť Paname status logistického centra oboch amerických kontinentov.

Poctu absolvovať prvú slávnostnú plavbu rozšíreným prieplavom vyhrala v medzinárodnej lotérii loď spoločnosti Cosco, plaviaca sa z Grécka. Na lodi bolo naložených 9 472 námorných kontajnerov, čo je takmer dvojnásobok maximálnej povolenej kapacity lodí, ktoré mohli preplávať Panamským prieplavom pred jeho rozšírením. Presne to bolo cieľom inžinierov, ktorí sa v roku 2007 pustili do zväčšovania 102 rokov starého prieplavu – zväčšiť jeho kapacitu na dvojnásobok.

Doteraz Panamským prieplavom preplávala loď o nosnosti najviac 79.000 ton, podľa nových možností to má byť až 170.000 ton. Komory nových vzdúvadiel sú dlhé 427 metrov, široké 55 metrov a hlboké 18 metrov, takže nimi preplávajú aj plavidlá s kapacitou až 14 000 námorných kontajnerov, tzv. super-post-panamax lode.

Cosco Shipping. Zdroj foto:reuters, carlos jasso

Zdroj foto: reuters, carlos jasso

Vďaka tomu budú mať prepravné spoločnosti väčšiu voľnosť pri preprave tovaru,  najmä na trasách z Ázie na východné pobrežie USA, kde v súčasnosti prebieha úprava väčšiny hlavných prístavov s cieľom umožniť odbavenie týchto obrovských plavidiel. Podobne sa očakáva otvorenie nových prepravných trás medzi západnými regiónmi južnej Ameriky a východným pobrežím USA a Európou.

Rozšírenie Panamského prieplavu okrem iného zlacní dopravu ázijského tovaru na východ USA a poskytne Číne lepší prístup k latinskoamerickej rope a ďalšiemu tovaru. Veľké lode už totiž nebudú musieť oboplávať južnú Ameriku okolo nebezpečného mysu Horn a prepravné spoločnosti tak budú mať väčšiu voľnosť pri výbere prepravných trás.

Zaujímavosti o Panamskom prieplave

  • Prieplav pretína stredoamerickú Panamskú šiju a spája Atlantický oceán s Tichým.
  • Výstavba Panamského prieplavu začala v roku 1880, no po mnohých problémoch a prestojoch vo výstavbe bol oficiálne otvorený bol až v roku 1914.
  • Spoluautorom pôvodného projektu Panamského prieplavu je aj rodák z Košíc, Béla Gerster.
  • Výstavba prieplavu sa musela vysporiadať s rôznymi výškami prílivu a odlivu  Atlantického a Tichého oceánu. Preto bolo potrebné postaviť komplikovanú sústavu obrovských plavebných komôr, vzdúvadiel.
  • Pri výstavbe Panamského prieplavu v dôsledku nehôd a chorôb zahynulo viac ako 25 000 ľudí.
  • V období 1914 – 2010 preplávalo Panamským kanálom 970 000 lodí.